ain ...makan3

aku skarang ni tgah keje kat legal firm...aku dpt pown sbb mak sdr aku da senior da kat cni...
legal firm tu dlm bhs mudahnyer pejabat peguam ..aku jadik receptionist..atau bhs mudahnya,tunggu kaunter,
alkisahnya..
satu hari ada sorang office boy kat cni nak kawin..aku pown agak 'teruja' nak pegi,sbb...
pertama,ni la 1st invitation kawin yang jemput aku n da family..selalunya g umah org kawin sbb mak bapak aku invited ..so rase cam da besa la sbb dia bg kad kat aku personally..
second,the bride is an Indian..x pernah lak tgk org india nyer kawin,
so..aku ngan mami aku(mak sdare) da saling janji nak g..dia pown byk terhutang budi ngan office boy tu yg byk tlg g byrkan bil la..mcm2 la tolongnye
..............tapi kan,kat mane2 pown bab2 byr membayar bil ni utk staff da jadi keje tak rasmi office boy...........
act,aku pown da lupe malam tu abg Maran tu kawin tapi sbb mak sdare aku antar msg..
                                       intan,nak pegi tak kawin abg Maran malam ni?
                                        nak.,mami,nak pakai baju ape?
                                       ala..jeans ngan blouse pown blh
                                        ok.kite nak g bile?
                                         kul 7 lbey..
                                          ok.
so..
lepas semayang maghrib aku pown siap2 la g.
mak sdare aku amek.dia bawak skali kezen aku yang umo darjah 4 ngan 5 taon tu..
nyengih je Daniel,sepupu aku yang kecik tu..
pas bbrp minit perjalanan kotaorang pown sampai..
bpk sdare aku tlg antar je kitaorang
dewan memang sangat sesak...alamak,aku ngan mami aku  je makhluk bertudung kat sini,
sampai2 tros beratur pnjg...ada byk sgt meje bulat..kat ats pentas DJ India tgh rancak &asyik menyanyi n menari lagu moden Tamil..eh,bley tahan lagu diorang ni..
dari jauh bos lawyer angkat tgn kat kitaorang...tranda mesra la tuh...ngan malu2 alah nyer mak sdare aku pown balas la balik..
beratur punye beratur tibalah plak giliran aku..
eh,kate lauk vegi..mane dia..aku da start panik
lauk dorang lebih kurang kita je..nasi tomato tu(kaler oren),parpu,ayam masak merah(mesti tak halal punyer nieh)n sayur..
aku amek nasik,parpu n sayur sbb aku kompem tak de mknn tak halal dlm tuh..
tgh sdp2 mkn dlm bingit alunan suara DJ n lautan manusie..,aku rase cam ade tertelan ayam,sudah,bukan ke parpu tu suppose tak ada ayam..hati aku da diselimuti kerisauan.dada berdebar2 lak  act aku nak luah je balik tapi pikirkan orang yang makan semeja ngan aku karang termuntah lak..aku telan je la mennde meragukan tu.....
lps mkn kitaorang g tgk pengantin..abg Maran pakai kot,bini dia lak pakai saree..semua yang dtg pown bersaree..ye la tak kan nak pakai baju kurung lak kan?
lps tgkap gamba n mami aku jumpe abg Maran tu kitaorang pown angkat kaki la...seblom tu sempat lagi Daniel usik kolam(lukisan atas lantai kat dpn pintu dwn.bentuk bunga...),n dapat gak rembat gula2 9ala...kalo kiter kasik telur ke..gule2 ke..ha,ole2 ntok tetamu)
tapi ati aku still tak tenang...apa aku dah termakan tadi ek?
esok nyer aku mulakan penyiasatan aku..aku tanya mami aku..
mami,parpu diorang tu vegi ke?ha'ah...melayu masak mende tu  mmg bubuh ayam tapi diorang tak bubuh..
aku tanye kak Jeslyn,jwpn dia pown same...
aku tak puas hati lagi..
aku tanye lagi miss Leela,sbb diadatang wedding tu..
alhamdulillah,parpu tu tak ada ayam..
dia tanye aku..u  vegi ke?jgn risau parpu tu tak ada ayam..
dalam hati aku kate..dia ni mmg la x paham makanan halal...aku senyum je..
so...wat hazenian
n all reader..
berhati2lah bab makanan ni...makanan DM mmg la kompem halal...
tapi kat luar ni kene r jaga sendiri
endingnyer aku agak nyesal la g wedding tu..makanan halal tapi bukan thoiyyiba...pas ni nak try makan makanan halaalan thoiyyibaa je...same2 berhijrah kepada lbey baik..

                                      

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Response to "ain ...makan3"

  1. Anonymous Says:
    March 5, 2010 at 1:08 PM

    weh syok la dgar cte ko..ak kt kdah..

  2. Anonymous Says:
    March 5, 2010 at 3:28 PM

    he2..bez gk citer ko ek..ko g k'duri kawin owg india? wow..x penah lak ak g..urm..len kali citer arr ag..nnt whateve news or citer y ak nk tuleh,ak tuleh arr.. ;D

Post a Comment